Selasa, 13 Mac 2018

Skandal Kontrak Kapal Peronda Melibatkan Scorpene



Projek Kroni Tun Mahathir: Skandal kontrak pembinaan 27 buah kapal peronda luar pesisir (OPV) Untuk kegunaan Unit TLDM  berharga RM24.3 bilion atau RM900 juta seunit
(Siri 2)

※ Tun Daim Zainuddin dilantik kembali (comeback) menjawat jawatan Menteri Kewangan berkuat kuasa pada 7hb Januari 1999–31hb Mei 2001 (sessi kedua). Ketika itu yakni apabila Kerajaan Malaysia mengatur gerak kesediaan untuk meningkatkan kekuatan pertahanan negara, Tun Daim melihat peluang makin terbuka dan cukup luas di dalam industri pembekalan aset2 ketenteraan. Lalu beliau telah menjemput Dato Mohamad Ibrahim Mohd Noor yang ketika itu CEO BERNAS menyertainya untuk menubuhkan Perimekar Sdn Bhd. Maka pada Ogos 1999, Perimekar Sdn Bhd telah ditubuhkan sebagai syarikat perunding dan pembuat kertas cadangan kepada kerajaan Malaysia bagi pembelian aset2 ketenteraan yang diperlukan oleh Kementerian Pertahanan Malaysia.

※ Di peringkat awal, Perimekar diuruskan oleh Dato Ibrahim dan TS Mohkzani Tun Mahathir. Sementara itu Tun Daim dan TS Mokhzani bergerak selangkah lagi ke depan untuk membentuk pasukan Nukleus Perimekar yang berfungsi sebagai peninjau dan pembuat kertas cadangan pembelian aset2 ketenteraan apabila mereka telah selesai meninjau ke beberapa lokasi pembuat kapal2 yang terkenal seperti HDW dan Blohm + Voss di German. Mereka menggunakan Perimekar sebagai medium untuk melobi pihak2 yang mempunyai kaitan dengan pembelian aset2 ketenteraan. Namun sepanjang tahun 2000, tiada rekod jualan yang tercatat oleh Perimekar.

※ Pada 25hb June 2012 John Berthelsen pengasas Asia Sentinel dan bekas wartawan AWSJ melaporkan bahawa di awal tahun 2001 telah berlaku satu perselisihan faham antara Tun Daim dan Tun Mahathir apabila mereka tidak sependapat berkenaan siapa yang sepatutnya menjadi benefisiari kepada 'bail-outs' (kerugian yang dibayar) dan 'buy-outs' (pembelian yang dibayar) oleh kerajaan di kala sumber2 awam yang terbatas dan tidak mampu lagi untuk diadakan operasi menyelamat syarikat2 kroni yang bermasalah. Akibatnya, Tun Daim terpaksa meletak jawatan sebagai Menteri Kewangan pada 31hb Mei 2001. Ketidak-sefahaman itu juga menyebabkan Dato Ibrahim terpaksa melepaskan Perimekar. Jawatan Dato Ibrahim telah diganti oleh Mazlinda Makhzan isteri Abdul Razak Baginda. Nota: Mazlinda Makhzan adalah proxy Abdul Razak Baginda.

※ Nota: Dari segi istilah ekonomi 'Bailout' digunakan untuk menjelaskan situasi sesebuah syarikat yang hampir bankrup telah diberi suntikan dana bagi memenuhi kewajiban jangka pendek. Kebiasaan proses Bailout dilakukan oleh pihak kerajaan atau konsortium beberapa investor yang mengambil berat perihal potensi perniagaan syarikat itu. Manakala 'Buy-outs' pula adalah prasyarat yang ditentukan secara bersama dalam suatu transaksi penjualan atau pembelian saham. Ianya melibatkan pengambil-alihan (acquisation) atau penggabungan (merger) syarikat di mana secara praktik ianya dirujuk kepada potensi perniagaan yang operasinya kekurangan modal.

※ Menurut blogger The Patriots Faris Jamaluddin yang pernah ditugaskan bersama MV MEGA BAKTI dari type SMER-I (kapal Submarine Escape and Rescue-Intervention) dan blogger Seademon, Perimekar Sdn Bhd adalah milik TS Mohkzani bin Tun Mahathir yang pernah usulkan pembelian kapal selam German jenis Type 212 sebelum Perimekar diambilalih (merger) oleh LTAT.

※ Pengasas Asia Sentinel John Berthelsen  mendedahkan bahawa TS Amin Shah Omar Shah telah kehilangan pengaruh rangkaian korporat dan politik di dalam kerajaan setelah Tun Daim meninggalkan kedudukannya sebagai Menteri Kewangan. Pada mulanya ada usaha dan percubaan membawa masuk TS Razali Ismail (diplomat antarabangsa) ke dalam Perimekar tetapi gagal. Abdul Razak Baginda dilihat calon yang lebih meyakinkan, reputasinya lebih menonjol dan karakter beliau lebih sesuai untuk kerja2 perundingan dan melobi pembelian aset2 ketenteraan. Tambahan pula, Abdul Razak Baginda dan isterinya dikatakan mempunyai hubungan baik dengan Menteri Pertahanan DS Najib dan isteri ketika itu.

※ Pada masa yang sama, Boustead Bhd pula merancang untuk mengambil alih (take-over) penguasaan saham kumpulan Business Focus milik TS Amin Shah di dalam PSC Naval Dockyard Sdn Bhd dikala syarikat tersebut masih lagi mempunyai kontrak membekalkan 6 daripada 27 kapal peronda generasi baru untuk TLDM. September 2001 telah menyaksikan pemilikan Perimekar Sdn. Bhd dipindahkan (merger) ke Lembaga Tabung Angkatan Tentera (LTAT) menerusi 'special vehicle' Boustead Berhad yang dikenali sebagai Ombak Laut Sdn. Bhd. Setelah ketiadaan Dato Ibrahim, Lembaga Pengarah Perimekar Sdn. Bhd adalah Laksamana Muda (Bersara) Hussin Tamby dan Mazlina Makhzan. Ianya dilihat seolah2 mudah bagi Perimekar untuk mempunyai perjanjian lain (konspirasi) dengan pembuat kapal German terutama di Blohm + Voss Hamburg.

※ Berpandukan laporan tahunan 2003, pegangan saham Kumpulan PSC-Naval Dockyard Sdn Bhd adalah seperti berikut;

1. Pensyarikatan PSCI
i. TS Amin Shah Omar Shah 2.5%
ii. Business Focus & Lain-lain 9.9%
iii. Danaharta untuk Business Focus 15.6%
iv. Boustead 18%
v. Telekom 8%
2. PSCI 25%
3. Naval Dockyard
i. Lembaga Tabung Angkatan Tentera (LTAT) 10%
ii.  Kementerian Kewangan Diperbadankan (MoF) 11%

※ Di Perimekar, Mazlinda Makhzan ditugaskan untuk kerja2 meninjau dan membuat kertas cadangan pembelian aset2 ketenteraan seperti mana yang dikehendaki oleh Kementerian Pertahanan Malaysia. Lalu pada hujung tahun 2001, beliau telah mensyorkan kepada Perimekar supaya membawa produk kapal selam keluaran DCNS dan Thales dari Peranchis iaitu kapal selam jenis Scorpene yang dianggap kapal selam serangan diesel-elektrik terbaik pada masa itu.

※ Suatu ketika dahulu, TS Amin Shah pernah dilantik mewakili syarikat Thales anak syarikat DCN International dan pengeluar kapal dari German Kockums AB, namun pada 14hb Disember 1995 fail syarikat2 tersebut telah dikeluarkan dari senarai pendek tender pembekalan aset2 ketenteraan. Menurut sumber maklumat dari dokumen yang dirampas oleh unit anti jenayah terancang dan directorat kewangan di Peranchis, syarikat pembuat kapal selam Thales dan DCN International juga telah hilang pengaruh dan rangkaian perniagaan di dalam kerajaan Malaysia setelah Tun Daim meletak jawatan Menteri Kewangan.

※ Persoalan: Kenapa fail tender milik DCN International dan Thales sebagai pengeluar kapal selam jenis Scorpene yang mewakilkan TS Amin Shah kroni Tun Daim sebagai agen dikeluarkan dari senarai pendek pembekal aset2 ketenteraan pada 14hb Disember 1995?. Sedangkan menurut bekas Pegawai Penyiasat Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM) Kapten (B) Abdul Rahmat Omar Tun Haniff bahawa rancangan pembelian kapal selam jenis Scorpene telah mendapat "Lampu hijau" dari mantan Perdana Menteri Tun Mahathir dan Menteri Kewangan sejak 1995 lagi!. Apakah misi pembelian kapal selam jenis Scorpene ini wujud pertindihan kepentingan antara pihak Tun Daim dan Tun Mahathir?.

(Bersambung di siri 3)

Activist
Aspirasi Rakyat

1 ulasan:

  1. Mohon maaf jika postingan ini menyinggung perasaan anda semua tapi saya hanya mau menceritakan pengalaman pribadi saya yang mengubah kehidupan saya menjadi sukses sekarang. dulu Saya bekerja di Singapura, tapi saya tidak menyerah dengan keadaan saya, tetap ikhtiar. Dulu pengen pulang ke indonesia tapi gak ada ongkos. sempat saya putus asa,gaji pun selalu di kirim ke indonesia untuk biaya anak sekolah, sedangkan hutang banyak, kebetulan buka-buka internet mendapatkan nomor hp Mbah Suro +6282354640471 katanya bisa bantu orang melunasi hutang melalui jalan Pesugihan Dana Ghaib. dengan keadaan susah jadi saya coba beranikan diri hubungi dan berkenalan dengan beliau Mbah Suro, Dan saya menceritakan keadaan saya. Beliau menyarankan untuk mengatasi masalah perekonomian saya dengan Pesugihan Dana Ghaib nya. Dan alhamdulillah benar-benar terbukti nyata hasil nya sekarang. terima kasih banyak ya allah atas semua rerjekimu ini. Beliau juga bisa bantu seperti Pemasangan nomer Togel,pelet, dll

    BalasPadam