Jumaat, 3 Julai 2020



UMNOputra satu kebejatan Tun Mahathir untuk UMNO (siri 2)

※ Pada hari itu juga (25hb November 2008), Tun Mahathir mengkritik keras dan mengecam ucapan DS Najib berkenaan rasuah dalam UMNO. Tak cukup dengan itu, Tun Mahathir juga meramalkan BN akan tumbang pada PRU13. http://chedet.cc/?p=192

※ Rentetan daripada ucapan itu, John Berthelson (Asia Sentinel) dan Murray Hunter (EuroAsia Review) yang sering mengikuti perkembangan politik di Malaysia mendapat maklumat bahawa sebahagian besar harta dari rangkaian syarikat2 milik UMNO disalur untuk disatukan ke syarikat Realmild.

※ Global Financial Integrity (GFI) merupakan satu agensi berpengkalan di US sentiasa memantau pengaliran wang haram keluar dari sesebuah negara. Menurut laporan Global Financial Integrity (GFI), pada tahun 2000 terdapat US$22.2 billion (RM71 billion) dan tahun 2008 sebanyak US$68.2 billion (RM218 billion) wang haram mengalir keluar dari Malaysia. Persoalan: Adakah ini wang yang dispekulasikan sebagai wang UMNO?. https://www.malaysiakini.com/news/184199

※ Pengarah Komunikasi GFI, Clark Gascoigne berkata "Dari tahun 2001 hingga 2010, sejumlah besar wang US$285.24 bilion (RM860 bilion) telah mengalir keluar secara haram dari Malaysia. Hampir 80% (US$227 bilion) daripada jumlah tersebut ialah penyalahtentuan urusniaga oleh syarikat2 di Malaysia. 20% (US$57.6 bilion) lagi ialah hasil pemindahan wang tidak sah oleh syarikat2 atau pun individu".

※ Editor Malaysia Today, RPK melihat Tun Mahathir and Tun Daim sering kali menggunakan UMNO dan program2 semasa kerajaan seperti perlaksanaan Dasar Economi Baru (DEB), Dasar Pembangunan Nasional (DPN) dll program kerajaan sebagai empayar perniagaan yang boleh membina kekayaan kepada UMNO bernilai lebih RM200 billion melalui proksi dan nominee syarikat.

※ Manakala artikel tulisan YB Lim Kit Siang dalam majalah The Rocket berjudul “The Bailout of all UMNOputra Bailouts” menamakan pemegang saham utama syarikat berkaitan kerajaan (GLC) sebagai individu UMNOputra yang diselamatkan. Emosi yang diluahkan oleh LKS sangat luar biasa sehingga beliau membangkitkan rasa tidak puas hati apabila ianya disyaki melibatkan wang pembayar cukai.

※ Siapa UMNOputra? Mereka adalah tangan2 ghaib Tun Daim dan Tun Mahathir. Pada asas, mereka ini sekumpulan individu terpelajar yang dipilih dan dididik untuk memegang jawatan penting dalam Jabatan kerajaan, syarikat tersenarai di BSKL, syarikat2 GLC serta syarikat elit swasta yang kemudiannya UMNOputra dikembangkan pula kepada individu elit bukan Melayu. Mereka ini memiliki kedudukan, pangkat dan peluang untuk mengumpul kekayaan peribadi.

※ Kenapa John Berthelson dan Murray Hunter menamakan Realmild, bukan syarikat lain?. Sedangkan Realmild ditubuh pada tahun 1992 oleh DS Anwar?. Ada 2 sebab iaitu (i). Kroni dan (ii). Dendam Tun Mahathir kepada DSAI. Tahun 1992 juga lah bekas Pengarah Cawangan Khas Datuk Mohd Said Awang mendapat arahan dari Tun Mahathir supaya mengintip kegiatan DSAI dalam operasi Solid Grip.

※ John Berthelsen pernah ditahan bawah Akta ISA dalam Ops Lalang tahun 1987. Ketika itu beliau bersama Raphael Pura penulis makalah dari Jurnal Asian Wall Street (WSJ) membuat liputan pergolakan politik di Malaysia. Ketika ini, John Berthelson bersama Asia Sentinel, Hong Kong.

※ Sepertimana yang diketahui, kekuatan politik dan ekonomi yang dibina oleh Tun Mahathir, Tun Daim dan DSAI adalah atas asas yang sama iaitu kroni, nepotisme dan anak beranak. Cuma yang berbeza Tun Daim dan Tun Mahathir memiliki rangkaian besar UMNOputra dan DSAI selain dari itu.

※ Tun Mahathir juga seorang yang mempunyai sifat yang sangat kuat berdendam, banyak contoh boleh "review" kes dengan Ku Li, Tun Musa Hitam, Tun Salleh Abas, DS Najib dll. Perkara ini merupakan satu kesilapan oleh DSAI kerana tidak berbincang dengan Tun Daim dan Tun Mahathir terlebih dulu.

27hb Jun 2020
Oleh: Pena MZR
(Bersambung di siri 3)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan